Onderwijs: de bedoeling

De meest wezenlijke vraag over onderwijs is, “waarvoor is het eigenlijk bedoeld”. De beweging Operation éducation heeft de deze vraag gesteld aan duizenden mensen die zijn betrokken bij het onderwijs en komt op basis daarvan tot de volgende omschrijving van de bedoeling :

  • leren ontdekken wie je bent, waarvoor je staat en waar je naar toe wilt: je unieke en volle potentieel ontketenen.
  • samen het leven leren en samen leren leven.
  • eigenaarschap leren nemen over je leven en over de samenleving waarnaar we streven: vredig, gelukkig, gezond en duurzaam.

In een video op youtube, via deze link te vinden, wordt dit toegelicht. En zoals in de video wordt aangegeven, met deze bedoeling kan je het niet oneens zijn. Ik denk wel dat deze bedoeling niet alleen geldt voor het onderwijs. Ook ouders, welzijnsinstellingen en sportclubs zouden mijn inziens volgens deze bedoeling jongeren dienen te begeleiden in hun ontwikkeling.

Dat maakt de vraag over de positionering van het onderwijs ingewikkeld. Allemaal werken vanuit dezelfde bedoeling is prachtig. Echter, het vergt afstemming en samenhang in verantwoordelijkheden, doelen en activiteiten tussen de verschillende betrokkenen om de bedoeling om te zetten in het beste voor het kind. En wat is dan precies de plek van het onderwijs? Dat antwoord heb ik (nog) niet. Hoe kijk jij daar tegen aan? Laat het weten door te reageren op dit artikel.

2 gedachten aan “Onderwijs: de bedoeling”

  1. De drie genoemde punten komen overeen met zoals ik het zou willen. Alleen klopt het niet met de realiteit. ‘Samen’ is wel wat er gezegd wordt en waar ook, gelukkig, heel veel mensen in geloven, maar de impliciete waarden van onze samenleving verheerlijken het individualisme. Op een manier die volgens mij er vooral toe leidt, dat mensen aangepraat wordt, dat als ze niet slagen, ze niet goed hun best hebben gedaan. Echt samen is iets anders: samen aan oplossing van problemen werken, wensen mogelijk maken.
    SDG’s als uitgangspunt voor onderwijs nemen is een goed uitgangspunt daarbij. De vraag hierbij is, zal de maatschappij, de wereld hier in mee gaan? Ons denken in financieel rendement en het overheersende korte termijn denken zit hierbij dwars.

    Denken we allemaal hetzelfde over vredig, gezond, gelukkig en duurzaam?

    ja er is meer dan alleen onderwijs nodig, dan scholen e.d. Meer dan hier aangeven wordt.

    1. Dank je Yvon. je noemt de Sustainable Development Goals als een goed uitgangspunt voor het onderwijs. Voor mij een mooie nieuwe invalshoek. Ga ik me verder in verdiepen. Heb je daarbij nog tips of namen van anderen die al eens bewust hebben gekeken naar de relatie tussen positionering onderwijs en SDG’s? Je stelt de vraag of we allemaal hetzelfde denken over vredig, gezond en gelukkig. Vast niet maar naar mijn overtuiging de overgrote meerderheid wel. Laten we met de laatste groep stappen proberen te maken. How to make a movement.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *